-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49127 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:30

هـمـانگونه كه مي دانيم قرآن مجيد در يك جا مخالفان را دعوت به آوردن مثل قرآن كرده است و در جاي ديگر به آوردن ده سوره همانند قرآن , و در مورد ديگر به آوردن يك سوره مثل سوره هاي قرآن , اين تفاوت در تحدي و دعوت به مبارزه براي چيست ؟
مي توان گفت اين تفاوت از قبيل تنزل از مرحله بالاتر به مرحله پايين تر است . درسـت مـثـل ايـنـكـه كـسـي بـه ديگري بگويد اگر مي تواني شعر بگويي ديواني مثل ديوان من بـنـويـس بـعـد بـگـويـد لااقل يك قصيده بگو و اگر آن هم از دستت برنمي آيد لااقل يك رباعي مثل رباعي هاي من بگو پاسخ ديگر اينكه قرآن از ماده قرائت است هم بر كل قرآن صادق است و هم بر جزء آن . بنابراين تحدي به مثل قرآن مفهومش تمام قرآن نيست و با ده سوره و حتي يك سوره نيز سازگار اسـت از سـوي ديـگر واژه سوره نيز در اصل به معناي مجموعه و محدوده است و بر مجموعه اي از آيـات نيز تطبيق مي كند هر چند يك سوره كامل نباشد و به تعبير ديگر سوره در دو معنا استعمال مـي شود يكي به معناي مجموع آياتي كه هدف معيني را تعقيب مي كند و ديگر يك سوره كامل كه نام خاصي دارد . شـاهد اين سخن آيه 86 سوره توبه است آنجا كه مي فرمايد و اذا انزلت سوره ان آمنواباللّه و جاهدوا مـع رسـوله 000 منظور از سوره در اين آيه همان آياتي است كه دعوت به ايمان و جهاد مي كند هر چند يك سوره كامل نباشد . راغـب نـيـز در كتاب مفردات در تفسير آيه اول سوره نور سوره را به مجموعه اي از احكام تفسيركرده است . خلاصه اينكه فرق چنداني ميان قرآن , سوره و ده سوره از نظر مفهوم لغوي نيست يعني هر سه به مجموعه اي از آيات قرآن اطلاق مي شود نتيجه اينكه تحدي قرآن به يك كلمه ويا يك جمله نيست تـا كـسي ادعا كند من مي توانم مثل آيه و الضحي يا آيه مدهامتان يا جمله ساده اي از قرآن را انـشـاء نـمايم بلكه تحدي به مجموعه اي ازآيات است كه هدف مهمي را تعقيب كند و با بقيه قرآن كاملا منسجم باشد .

تفسير نمونه ج 9 ص 42
مكارم شيرازي - ناصر و ديگران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.